روش های یادگیری لغات انگلیسی

روش های یادگیری لغات انگلیسی

در عصر حاضر یادگیری زبان انگلیسی به یکی از ضرورت‌های زندگی تمامی افراد در سراسر جهان تبدیل شده است. چرا که زبان انگلیسی به عنوان زبان بین المللی شناخته شده است و در تمام دنیا به عنوان زبان ارتباطات بین مردم و کشورها استفاده می شود. علاوه بر این اکثر منابع دانشگاهی، علمی، فنی و حرفه ای در زبان انگلیسی نوشته شده است و بدون داشتن مهارت در این زبان، دسترسی به این منابع برای یادگیری و پژوهش کافی نخواهید داشت. لذا تا به الان شیوه‌های آموزش متعددی در حوزه یادگیری زبان انگلیسی به ویژه در حوزه روش یادگیری لغات انگلیسی مطرح شده است.

یکی از ابتدایی‌ترین و اساسی‌ترین ارکان یادگیری زبان انگلیسی داشتن دامنه لغات انگلیسی وسیع و به کارگیری آن‌ها در مکالمه، نوشتن، خواندن و درک مطلب است. اما یادگیری لغات انگلیسی و به خاطر سپردن آن‌ها برای اکثر زبان آموزان سخت و دشوار است در ادامه با آموزشگاه زبان شهاب دانش همراه باشید در این مقاله قصد داریم به معرفی بهترین روش های یادگیری لغات انگلیسی بپردازیم.

 

 

متداول ترین روش های یادگیری لغات انگلیسی

خواندن متون انگلیسی، شنیدن و نوشتن و تکرار کلمات از بدیهی‌ترین روش های یادگیری لغات زبان انگلیسی هستند اما آنچه که یادگیری و اموزش لغات انگلیسی را برای زبان آموزان جذاب می‌کند به کارگیری روش های خلاقانه است که مهارت آنان را به چالش می‌کشاند. روش های یادگیری لغات انگلیسی را نمی‌توان از یکدیگر متمایز کرد هر یک از این روش ها پیش زمینه و مکمل روش دیگری است.

از جمله موثرترین انواع روش یادگیری لغات انگلیسی می‌توان موارد زیر را نام برد:

 

  1. یادگیری تصویری لغات انگلیسی

 

حافظه تصویری یکی از مهمترین عوامل در یادگیری لغات انگلیسی است. با استفاده از حافظه تصویری، شما می‌توانید تصاویر و تصورات ذهنی از لغات را در ذهن خود ایجاد کنید و به راحتی به آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

به عنوان مثال، فرض کنید که شما قصد دارید لغت   apple را یاد بگیرید. با استفاده از حافظه تصویری، شما ممکن است یک تصویر از یک سبد سبز پر از سیب‌های قرمز را در ذهن خود بسازید. استفاده از فلش کارت‌ها، دیکشنری تصویری، موشن گرافیک‌ها و اینفوگرافی ها یکی از موثرترین روشهای یادگیری لغات انگلیسی است.

علاوه بر این، حافظه تصویری ممکن است به شما در گسترش دایره لغات کمک کند. با ساخت تصاویر و تصورات ذهنی جالب و خلاقانه، شما می‌توانید به راحتی لغات جدید را یاد بگیرید و آن‌ها را در ذهن خود نگه دارید.

 

 

  1. یادگیری مفهومی لغات انگلیسی

آموزش مفهومی لغات انگلیسی ابتدایی ترین روش یادگیری و به خاطر سپردن لغات انگلیسی است. برای درک بهتر مفهوم یک لغت بهتر است از تعریف انگلیسی آن استفاده شود.به مثال‌های زیر توجه کنید:

Repeat: to  say more time

Choose: to take something that you like

Hungry : when you need food

 

صرف نظر از دانستن معنی یک واژه انگلیسی، درک ماهیت آن و تشخیص این موضوع که لغت مورد نظر فعل است یا اسم یا صفت اهمیت بسیاری دارد. که برای تفهیم این موضوع جمله سازی و به کارگیری لغات جدید در جملات توصیه می‌شود .

 

  1. جمله سازی

معنی و مفهوم یک لغت جدید زمانی در ذهن شما نهادینه می‌شود که از لغت در جملات و مکالمه‎‌های خود به دفعات زیاد استفاده کنید. جمله سازی با لغات جدید علاوه‌براین که باعث تثبیت مفهوم و معنی آن در ذهن شما می‌شود، جایگاه و نقش آن لغت در جملات را ملموس می‌کند.

یادگیری لغات انگلیسی با جمله سازی یک روش موثر برای بهبود مهارت زبان انگلیسی است. در این روش، شما با استفاده از لغات جدید، جملات ساخته و به خود کمک می کنید تا لغات را به خاطر بسپارید. برای شروع، می توانید با چند لغت ساده شروع کنید و سپس با گذشت زمان، به لغات پیچیده تر و جملات پیچیده تر بروید.

 

  1. تلفظ و دیکته درست لغات

یکی از ساده‌ترین روش های به خاطر سپردن یک لغت انگلیسی جدید شنیدن تلفظ درست و تکرار آن با صدای نسبتا بلند و تلفط صحیح است. تکرار کلمات سر کلاس، گوش دادن فایل‌های صوتی و پادکست‌های آموزشی شما را در این مسیر همراهی می‌نماید.

نوشتن لغات رابطه مستقیمی با حافظه تصویری نیز دارد لذا با تکرار دیکته لغات انگلیسی به راحتی می‌توانید تمامی لغات انگلیسی را به خاطر بسپارید.

 

  1. یادگیری خوشه‌ای لغات

یادگیری خوشه‌ای لغات انگلیسی به این معنا است که برای فهم عمیق یک لغت بهتر است مجموعه‌ای از لغات مرتبط با آن را نیز یاد بگیرید و تمامی این لغات را در جملات خود و در کنار هم استفاده کنید. این روش یادگیری لغات انگلیسی، شبکه‌ای از لغات مرتبط به هم را در ذهن شما ایجاد می‌کند. این روش ضمن اینکه دامنه لغات انگلیسی شما را نوسعه می‌دهد یادآوری و کاربرد آن‌ها را در مکالمات شما آسان می‌نماید.

به مثال زیر که مجموعه‌ای از لغات در مورد شغل است توجه کنید:

Job / salary /  part-time / workplace / skill / expert / unemployment /

  1. استفاده از Collocation

Collocation به معنای ترکیب کلمات با هم است که به صورت متداول در زبان استفاده می‌شوند. یادگیری collocation ها به شما کمک می‌کند تا لغات را در جملات و متون واقعی به خوبی بکار ببرید. برای یادگیری collocation ها، ابتدا باید لغات را به دست آورده و سپس با استفاده از دیکشنری یا منابع آنلاین، collocation های آن را پیدا کرده و در جملات استفاده کنید.

برای مثال، فرض کنید شما قصد دارید لغت make   را یاد بگیرید. با جستجو در دیکشنری، collocation های زیر را پیدا خواهید کرد:

  • make a decision
  • make a mistake
  • make an effort
  • make money
  • make progress

 

 

 

  1. تکرار و تمرین بسیار

یادگیری یک مهارت جدید نیازمند تکرار و تمرین بسیار است. یادگیری لغات انگلیسی نیز از این قضیه مستثنا نیست. تکرار و تمرین در یادگیری لغات انگلیسی بسیار مهم است. بهترین روش برای یادگیری لغات جدید، تکرار آن‌ها در طول زمان است. بعد از یادگیری چند لغت جدید، بهتر است آن‌ها را به صورت مداوم تکرار کنید تا در حافظه بلند مدت شما ثبت شوند. از هر فرصتی برای تکرار و مرور لغات انگلیسی استفاده کنید، پسنهاد میکنیم یک دفترچه از لغات تهیه کنید و در هر صفحه میانگین 10 الی 15 لغات نوشته و به طور متناوب و مستمر در طول روز و یک هفته مرور و تکرار کنید. مطالعه و تکرار حجم زیادی از لغات در طول یک روز کمک موثری به شما نخواهد کرد. آنچه باعث یادگیری عمیق و نهادینه شدن لغات در ذهن شما می‌شود تکرار و مرور طبقه بندی شده کلمات به صورت مستمر در فاصله‌های زمانی کوتاه مدت است.

 

  1. استفاده از رسانه های انگلیسی زبان

خواندن روزنامه و مجلات انگلیسی، کتاب های داستان، دنیال کردن احبار، فیلم‌های آموزشی‌، انیمیشن‌ها، موسیقی و …  دریایی   از لغات و واژه‌های جدید هستند که شما را به چالش می‌کشاندد.

با خواندن کتاب داستان‌های مختلف، شما با لغات جدید آشنا می شوید و دایره لغات خود را گسترش می دهیدضمن آنکه با خواندن کتاب داستان ها، شما لغات را در جملات و در قالب استفاده صحیح آنها یاد می گیرید. بدین منظور به هنگام مطالعه یک متن و مواجه با یک لغت جدید آن را هایلایت کنید با استفاده از دیکشنری تعریف انگلیسی را پیدا و به نقش آن در جمله توجه نمایید و با استفاده از دیکشنری‌های انلاین تلفط صحیح ان را یاد بگیرید و در نهایت واژه جدید را به دفترچه لغات خود اضافه کنید.

 

  1. لکچر بنویسید

یکی دیگر از انواع روش یادگیری لغات انگلیسی نوشتن است.  مجموعه لغات جدیدی را که یاد می‌گیرید در قالب یک لکچر، داستان کوتاه یا یک خاطره بنویسید.

 

هر چه تعداد لغات انگلیسی بیشتری را یاد بگیرید روند یادگیری زبان انگلیسی شما با سرعت بیشتری بهبود می‌یابد. این نکته لازم ذکر است که یادگیری زبان از سنین پایین‌تر چالش های یادگیری زبان را برای شما به حداقل می‌رساند. در رابطه با این مطلب پیشنهاد می‌شود مقاله بهترین سن کودکان برای یادگیری زبان را مطالعه نمایید.

 

داشتن دامنه لغات انگلیسی وسیع باعث بهبود مکالمه و مهارت speaking  شما می‌شود و می‌توانید به راحتی با افراد دیگر صحبت کنید. ضمن آنکه با دانستن لغات بیشتر مطالعه و درک مطلب انگلیسی ساده‌تر خواهد شد. در این مقاله تلاش نمودیم مجموعه‌ای از بهترین راهکارهای یادگیری لغات انگلیسی را معرفی کنیم. تمام انواع روش یادگیری لغات انگلیسی فوق توسط تیم آموزشی آموزشگاه شهاب دانش در کلاس های حضوری و آموزش آنلاین زبان انگلیسی اجرا شده و همواره بهترین بازخورد و نتیجه حاصل شده است. امیدوارم از مطالعه این راهکارها لذت برده باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *