بهترین سن کودکان برای یادگیری زبان

بهترین سن کودکان برای یادگیری زبان

بهترین سن کودکان برای یادگیری زبان برای همه کسانی که دغدغه یادگیری زبان کودکانشان را دارند مطرح است. آیا فرزند شما قصد یادگیری زبان دوم را دارد؟ یا خیلی دیر شده است؟ زمان مناسب برای شروع آموزش دوزبانگی چه زمانی است؟ امروزه بسیاری از والدین با اینکه از اهمیت آموزش زبان دوم اطلاع دارند اما به دلیل ترس از سردرگمی کودکان، از آموزش زبان دوم خودداری می کنند.

محققان در سال 1999، مقالاتی منتشر کردند که طبق آن ادعا می‌کردند آموزش زبان دوم به فرزند شما قبل از تسلط بر زبان اول می‌تواند منجر به نیمه‌زبانی مضاعف شود. یعنی کودک در هیچ یک از دو زبان مهارت کامل را ندارد. افرادی که به این مقالات استناد می کنند، معتقدند که کودکان تا سن تقریباً 11 تا 13 سالگی نباید در معرض زبان دوم قرار گیرند.

در حالی که، اکثر تحقیقات کنونی نشان می‌دهند که این ترس بی‌اساس است و برخی شواهد نشان می‌دهند که اگر بعد از 10 سالگی شروع به یادگیری زبان دوم کنیم، ممکن است هرگز نتوانیم کاملاً دوزبانه شویم. از طرفی عده ای بر تاثیر زبان دوم بر روی حافظه تاکید دارند.

همه اینها به این معناست که کودکان می توانند همزمان دو زبان را یاد بگیرند و یادگیری زبان دوم در اسرع وقت مزایای زیادی دارد. در زیر به طور مفصل در مورد بهترین سن کودکان برای یادگیری زبان توضیح خواهیم داد که چرا!

دوزبانه بودن در مقابل مسلط بودن

دو زبانه بودن و مسلط بودن به زبان دوم کاملاً یکسان نیستند. هر کسی که وقت گذاشته و به زبان دوم مسلط است، می تواند این را به شما بگوید. مسلط شدن به زبان دوم تقریباً مانند حفظ جدول ضرب است، اما تقریباً همه یک یا دو بار روی 7×8 گیر کرده‌اند.

به عنوان مثال، کسانی که به زبان اسپانیایی تسلط دارند ممکن است نیاز داشته باشند گاهی اوقات خود را در مورد زمان استفاده از «por» در مقابل «para» (هر دو به معنای «برای» هستند، اما در اسپانیایی برای موقعیت‌های مختلف استفاده می‌شوند) تجدید نظر کنند.

در مقابل، دوزبانه بودن به این معنی است که می‌توانید به راحتی به هر دو زبان فکر کنید، و استفاده نادرست از «por» برایش غیر ممکن است. فردی که به زبان انگلیسی مسلط است ممکن است “less” و “fewer” را اشتباه بگیرد، اما یک فرد بومی یا دو زبانه هرگز این اشتباه را مرتکب نمی شود.

شما نمی توانید با یادگیری زبان از حفظ کردن اجتناب کنید. هزاران واژگان و مفاهیم گرامری وجود دارد که هنگام شروع صحبت کردن و درک یک زبان جدید به آنها به عنوان پایه ای محکم نیاز خواهید داشت. به همین دلیل است که سیستم تکرار فاصله دار برای یادگیری زبان های خارجی بهترین راهِ به خاطر سپردن موثر مفاهیم جدید در دراز مدت است.

فقط به یاد داشته باشید که یادگیری یک زبان جدید بسیار دشوارتر از به خاطر سپردن جدول ضرب یا حتی حفظ هزاران کلمه جدید است. با توجه به این مسائل و چالش هایی مانند تلفظ صحیح و درک ساختار گرامری کاملاً متفاوت، مهم است که هر چه زودتر شروع کنید.

 

زبان و مغز کودک شما

واضح است، اگر هدف شما این است که فرزندتان زبان دوم را یاد بگیرد، ترجیح می‌دهید فرزندتان به جای تسلط، دو زبانه باشد. اگر مغز کودک شما هر دو ساختار زبان را همزمان یاد بگیرد، صحبت کردن به دو زبان بسیار راحت‌تر خواهد بود.

بیایید نگاهی به برخی از تغییرات رشدی بیندازیم که در مغز نوزادان و کودکان هنگام فراگیری زبان رخ می دهد. این اطلاعات می تواند به ما در تصمیم گیری آگاهانه در مورد هدایت یادگیری کمک کند.

ماه اول – نوزادان تازه متولد شده اتصالات سیناپسی جدیدی را با سرعت تا سه میلیارد در ثانیه ایجاد می کنند (کوتولاک، 1996). هر چیزی که نوزاد می شنود، می بیند، احساس می کند، می چشد و لمس می کند توسط مغز جذب می شود.

یک تا شش ماهگی – در این دوره زمانی، نوزادان قادر به تولید صداهایی هستند که در تمام زبان های دنیا استفاده می شود. با این حال، کودک یاد می گیرد که فقط با استفاده از صداها و کلمات موجود در محیط خود صحبت کند. به همین دلیل است که ممکن است هرگز نتوانید بعضی کلمات و حروف زبان های دیگر را به درستی تلفظ کنید.(مانند تلفظ زبان آفریقایی Xhosa ) مگر اینکه آن را خیلی زود یاد بگیرید.

شش تا هشت ماهگی – مغز نوزاد حدود 1000 تریلیون اتصال سیناپسی دارد. پس از این سن، تعداد اتصالات شروع به کاهش می کند. مغز شروع به از بین بردن اتصالاتی می کند که استفاده نمی شوند و اتصالاتی را که بیشتر استفاده می شوند تقویت می کند.

10 سالگی – حدود نیمی از اتصالات سیناپسی در یک کودک معمولی از بین رفته است. یک فرد بالغ به طور متوسط ​​تقریباً پانصد تریلیون اتصال دارد، بنابراین این تعداد به یک وضعیت پایدار رسیده است.

12 سالگی – تقریباً قبل از این سن، مغز بستری برای جایگیری زبان بوده است. در این دوره است که پایه های تفکر، زبان، بینش، نگرش ها، استعدادها و سایر ویژگی ها پی ریزی می شود. پس از این مرحله از توسعه، پنجره ها بسته می شوند. معماری اساسی در مغز برای زبان کامل شده است.

بهترین سن برای یادگیری زبان دوم

با توجه به این مدل، واضح است که چرا برخی معتقد بودند که بهتر است آموزش زبان دوم را در سن 11-13 سالگی شروع کنیم. کودک می‌تواند راحت‌تر درس را بفهمد و به نظر می‌رسد سریع‌تر از یک کودک کوچکتر پیشرفت می‌کند. با این حال، کودکی که برای اولین بار در سنین بالاتر در معرض زبان دوم قرار می گیرد، ذاتاً آن را به همان روشی که یک نوزاد یا کودک نوپا یاد می گیرد، یاد نمی گیرد (مخصوصاً وقتی صحبت از تلفظ و جناس ها یا ظرافت های خاص باشد).

محققان دیگر ادعا می کنند که پنجره یادگیری زبان حتی زودتر از سن 6 یا 7 سالگی بسته می شود. بنابراین، بهترین سن کودکان برای یادگیری زبان دوم اساساً از بدو تولد یا هر چه زودتر است. در واقع پاسخ کاملی برای این سوال  که چه سنی بهتر است، وجود ندارد، اما اکثر زبان شناسان اکنون معتقدند که: هر چه زودتر شروع کنید، بهتر است.

دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است

به یاد داشته باشید که پس از دوره ی “پنجره فرصت” هنوز هم می توانید یک زبان جدید یاد بگیرید. ورزش کردن مغز با تمرین یک زبان جدید فواید زیادی دارد، بنابراین از این که هرگز در سطح یک بومی صحبت نخواهید کرد ناامید نشوید. استفاده از کلاس آموزش زبان یا ابزارهایی مانند فلش کارت های زبان خارجی می توانند آموزش لغات و دستور زبان و یادگیری زبان دوم را در هر سنی سرگرم کننده و آسان کنند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *